مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر(ص) نازل شده است و پیامبر (ص) تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه(س) و دامادش علی(ع) بودند. بنابر این منظور از از "ابنائنا" در ایه مباهله منحصرا حسن و حسین(ع) هستند. همان طور که منظور از "نساءنا" فاطمه(س) و منظور از "انفسنا" تنها علی (ع) بوده است. این آیه همچنین به این نکته لطیف اشاره دارد که علی(ع) در جایگاه جان و نفس پیامبر(ص) است.
در کتاب "عیون اخبار الرضا" درباره مجلس بحثی که مامون در دربار خود تشکیل داده بود. چنین آمده است:
علی بن موسی الرضا(ع) فرمودند:" خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص کرده است و به دنبال نزول این آیه، پیامبر(ص) ، فاطمه (س) و علی(ع) و حسنین(ع) را با خود به مباهله برد. این مزیتی است که هیچ فردی در آن بر اهل بیت (ع) پیشی نگرفته و فضیلتی است که هیچ انسانی به آن نرسیده و شرفی است که قبل از آن هیچ کس از آن برخوردار نبوده است."
نظرات شما عزیزان: